چک لیست کامل نگهداری استخر

نگهداری استخر از جمله مهم‌ترین مواردی به حساب می‌آید که بعد از راه اندازی استخر امروزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. به هر حال فضای تمیز استخر باعث راحتی استفاده از آن می‌شود و نگهداری اصولی از هر گونه کثیفی و آلودگی جلوگیری می‌کند و می‌تواند سلامت بهداشت افراد را به خوبی تامین نماید. امروزه استخرهای روباز و یا سرپوشیده هر کدام به نکات و اصول خاصی پایبند هستند. در گذر زمان به سبب آلودگی آب استخر امکان بروز انواع بیماری در فصل‌های مختلف به راحتی می‌تواند یک عامل تهدید کننده باشد. استخر خانگی و استخر عمومی هرکدام دمای آب را به شکل خاصی تنظیم می‌کنند، اما بدون شک تعویض آب استخر و توجه به تمیزی آب از جمله موارد بسیار ساده ای است که در حال حاضر پروسه سختی را در پیش نمی‌گیرد و می‌توان به راحتی از خدمات تخصصی یک مجموعه اینترنتی معتبر با هزینه‌ای بسیار کم و معقولانه استفاده کرد.

استخر - چک لیست کامل نگهداری استخر
نگهداری انواع استخر

اصول نگهداری از استخر خانگی

روش نگهداری استخر آن‌چنان سخت نیست. تنها باید به صورت مداوم و منظم از نکات و اصول خاصی پیروی کنید؛ چراکه مراقبت از فضای استخر نیز مانند بسیاری از خدمات دیگر به برنامه ریزی حساب شده‌ای نیاز دارد. شما قطعا باید قسمت‌های مختلف استخر را بشناسید و با عملکرد هر کدام یک آشنایی مختصر و مفید داشته باشید؛ چرا که اگر با قطعات و تجهیزات آن بیگانه باشید، در هنگام بروز هرگونه مشکل نمی‌توانید به موقع مشکل مورد نظر را رفع کنید.

البته تعمیرات تنها بر عهده افراد ماهر و متبحر در این حوزه است. آب استخر، سیستم فیلتر استخر، سیستم گردش و کف‌گیر استخر، لایه داخلی استخر هر کدام از اجزاء اصلی به حساب می‌آیند که آب استخر در این بین، جزء مهم‌ترین قسمت‌ها به حساب می‌آید و باعث می‌شود تا اعضاء خانواده در مقابل انواع آلودگی از خود بتوانند در هنگام شنا کردن مراقبت نمایند. یکی از دلایل طول عمر و دوام اصلی استخر رسیدگی مداوم آب داخل آن است که معمولا در فصل تابستان و هفته‌ای یک‌بار و در فصل زمستان تنها یک بار باید مواد شیمیایی سطح استخر مورد ارزیابی قرار می گیرند.

جلوگیری از رشد باکتری و جلبک

متأسفانه برخی از افراد با بی توجهی به لایه داخلی استخر باعث می‌شوند تا انواع جلبک، کپک و بسیاری از موارد این‌چنینی دیگر که بسیار خطرآفرین هستند در داخل استخر مأمن اصلی خود را ایجاد کنند. تمامی استخرهای فایبر گلاس، پلاستیک، لاستیک و بتن احتیاج دارند تا با رسیدگی مداوم خصوصا در قسمت لایه داخلی استخر مورد بررسی قرار گیرند. به هرحال تعادل شیمیایی برای جلوگیری از رشد باکتری و جلبک جزء نکات بسیاری مهمی این است که نباید آن را به هیچ عنوان نادیده گرفت. هم‌چنین برای حفظ گردش آب توجه به پمپ استخر را نباید از یاد برد. فیلتر نیز موظف است تا هرگونه کثیفی و آلودگی درون آب استخر را پاک‌سازی نماید. چنانچه فیلتر کارایی قابل قبولی نداشته باشد، صددرصد با آلودگی خارج از کنترل درون آب استخر شما را رو به رو می کند. به خاطر داشته باشید که گردش آب، نظافت و سطح شیمیایی استخر 3 نکته مهم برای نگهداری استخر به حساب می‌آید.

استخر 2 - چک لیست کامل نگهداری استخر
نظافت استخر خانگی

نگهداری استخر های مسکونی

برای نگهداری استخر به هر حال شما باید به این موضوع بیندیشید که در فضاهای سرباز نگهداری و تمیز کاری آب استخر به مراتب بسیار سخت است. خصوصا در فصل پاییز برگ درختان به شدت مشکل ساز می‌شوند و یا سرمای زمستان که بدنه استخر مورد آسیب قرار می‌گیرد، می‌تواند ایجاد هزینه‌های ریز و درشت زیادی را به وجود آورد. بدین ترتیب، باید از راه‌حل‌های اصولی برای جلوگیری از هرگونه موارد گفته شده استفاده نمود.

شما می‌توانید هر چند وقت یک‌بار از یک فرد ماهر در این زمینه استفاده کنید تا با توجه به نکات کلیدی مربوط به رسیدگی و نگهداری استخر شما در شهر تهران بتواند همیشه استخر شما را بدون مشکل برا هر فصلی آماده نگه دارد؛ چرا که این افراد می‌دانند در فصل زمستان رسیدگی به سبد استخر جزء مهم‌ترین مواردی است که نباید آن را نادیده گرفت. اما به یاد داشته باشید که شما خود نیز باید همیشه به سبد استخر توجه کنید؛ چرا که در صورت پر شدن احتمال بروز هرگونه مشکل وجود دارد. در حالت عادی هفته‌ای دوبار روی استخر باید باز گذاشته شود که تماس مستقیمی با هوا داشته باشد. به این دلیل که، تماس مستقیم با هوا می‌تواند باعث کاهش اکسیژن و بدبو شدن آب استخر گردد.

استخر 3 - چک لیست کامل نگهداری استخر
حفظ ظاهر استخر

چرایی سرویس و نگهداری استخر

نگهداری استخر را می‌توانید به مهندسین مجرب در یک شرکت خدماتی معتبر اینترنتی بسپارید. خدمات متفاوتی برای استخر های سرپوشیده و روباز وجود دارد که شما برای استخر خانگی، عمومی و حتی بسیاری از مجموعه‌های ورزشی می‌توانید به سادگی از خدمات استخر به نحو احسن استفاده کنید؛ چرا که هر گونه آلودگی استخر می‌تواند باعث بروز انواع حشرات و در پی آن بیماری‌های آزاردهنده شود که در این بین، کلرزنی، شفافیت آب، تنظیم ph آب و آلودگی زدایی برای جلوگیری از رشد باکتری و جلبک جزء راهکارهای اصلی در خدمات سرویس و نگهداری انواع استخر است.

چنانچه استخر مورد نظر به نگهداری و تعمیرات خاصی نیاز داشته باشد، مهندسین متخصص می‌توانند به عیب یابی قسمت مورد نظر مانند تابلو برق، پمپ استخر، تصفیه و یا موارد این‌چنینی دیگر رسیدگی نمایند که البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی به راحتی و تنها با یک سرچ کوچک می‌توان  از خدمات اینترنتی به  بهترین شکل ممکن استفاده نمود.

استخر 4 - چک لیست کامل نگهداری استخر
اهمیت نگهداری و سرویس استخر

هزینه نگهداری استخر خانگی

عوامل گوناگونی می‌تواند بر هزینه نگهداری استخر خانگی تأثیر واضحی بگذارد. معمولا این عوامل به نظافت و جاروب کف استخر، تزریق کلر زنی، اندازه درصد ph، بازدید تصفیه خانه، بک‌واش فیلترها و … اشاره دارد. مجموعه این اقدامات هر کدام با توجه به ابعاد استخر و هم‌چنین نوع مواد که به کیفیت و برند آن مرتبط است هزینه نگهداری استخر را برآورد می‌کند. متأسفانه برخی از افراد بخاطر قیمت و هزینه‌های کمتر از مجموعه‌هایی استفاده می‌کنند که از مواد با کیفیت پایین و نامرغوب استفاده می‌کنند؛ چرا که این طرز فکر باعث می‌شود تا در کوتاه مدت اتلاف هزینه و زمان نتیجه خوشایندی نباشد.

هزینه نگهداری تاسیسات استخر

 

از جمله خدماتی که برای نگهداری استخر مورد توجه قرار می‌گیرد، عایق موتورخانه است که جزء خدمات بسیار مهم و کلیدی به حساب می‌آید و بدون شک، به افراد متبحر و البته با تجربه نیاز دارد و به همین دلیل است که توصیه ما این است تا از مجموعه‌های معتبر در این زمینه اطلاعات قابل قبولی را به دست آورید. هم‌چنین نصب مینی چیلر برای حوضچه آب سرد در کنار نصب سخت‌گیر برای استخر و البته شارژ و احیای آن جزء خدمات مربوطه دیگر محسوب می‌شود و می‌تواند روال کار را به خوبی مدیریت کند. البته آب بندی مخزن فیلتر تصفیه استخر را چنانچه با مواد با کیفیت و درجه یک در نظر بگیرید، دیگر نگرانی خاصی بابت وجود مشکلات ریز و درشت در هنگام استفاده از استخر وجود ندارد.

تعمیرات مربوط به نردبان،پله‌ها، حصار و ملزومات دیگر استخر نیز جزء موارد ضروری در هنگام نگهداری استخر است. سعی کنید از یک گروه ماهر و با تجربه در این زمینه استفاده کنید. به این دلیل که تنها تبحر و تخصص مهندسین می‌تواند  ضامن کیفیت استفاده از خدمات این‌چنینی باشد.

چگونگی استفاده از خدمات نگهداری استخر

 

نگهداری تاسیسات استخر نیز با اهمیت بالایی روبرو است. به این صورت که شما باید در مدت زمان بسیار کوتاه تاسیسات استخر را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید و نسبت به سالم بودن آن‌ها اطمینان کامل داشته باشید. استخرهای روباز معمولا به سیستم تهویه، تنظیم سرمایه و تنظیم گرما احتیاج ندارند. تنها باید تعادل دمای آب کنترل گردد. سپس با پر شدن پمپ و صافی سریع تخلیه گردد. همیشه سطوح خارجی و داخلی باید چک شده و برای جلوگیری از پوسیدگی مجرای ورودی و خروجی آب اگر مهندسین با تجربه‌ای برای نگهداری تاسیسات استخر استفاده کنید.

بدین شکل می‌توان از هر گونه نشتی جلوگیری به عمل آورد. امروزه از تجهیزات با کیفیت برای نگهداری استخر استفاده می‌شود که در این بین، کفی توری و صافی لوله از جمله این تجهیزات به شمار می‌آیند. هم‌چنین باید پمپ‌های گرمایشی همیشه روشن بمانند تا فیلتر بتواند آب را تسویه کند؛ چرا که هواگیری پمپ‌ها قبل از استفاده جزء ضروریات استفاده از استخر به حساب می‌آید. البته به خاطر بسپارید که سرویس کار باید به تابلو برق و اتصالات آن نیز بی‌توجه نباشد؛ چون که بسیاری از مشکلات ممکن است به خاطر اتصالات تابلو برق به وجود آید و یا حتی اگر صدای غیر عادی از کمپرسور شنیده شود باید هرچه سریع‌تر مشکل به وجود آمده برطرف گردد.

استخر 5 - چک لیست کامل نگهداری استخر
شناخت تاسیسات استخر

نحوه نگهداری آب استخر در فصول مختلف

کسانی که استخر دارند، به خوبی می‌دانند که نگهداری از آن چقدر مهم است. چرا که ممکن است در فصل تابستان از استخر استفاده‌های زیادی شود اما در سایر فصل‌ها به دلیل سرد شدن هوا سراغش نرویم. به همین دلیل باید تا زمان مجدد استفاده از استخر، به خوبی از آن نگهداری کنیم. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، حتم داریم که شما هم می‌خواهید مطالب مفیدی راجع به نگهداری آب استخر در فصول مختلف کسب کنید و اطلاعاتتان را بیشتر کنید. اگر چنین است، جای خوبی را برای این کار انتخاب کرده‌اید. چرا که ما قصد داریم در این مقاله راجع به تمام مواردی که نیاز است برای نگهداری آب استخر در فصول مختلف سال بدانید را به شما بگوییم. پس با ما همراه باشید.

نگهداری در فصل بهار

در این فصل به دلیل استفاده نکردن زیاد از استخر در فصل پاییز و زمستان، افراد بعد از چند ماه به سراغ استخر رفته تا از آن استفاده کنند. چرا که هوا گرم شده و می‌توان لذت آب‌تنی را پس از چند ماه فصل سرد، دوباره تجربه کرد. در چنین شرایطی ممکن است بعضی‌ها روی استخرشان را پوشانده باشند و برخی دیگر هم روی آن را باز گذاشته باشند. حالا ما هر دو روش را برایتان به طور کامل توضیح می‌دهیم تا بدانید اگر روی استخرتان پوشیده باشد چه اتفاقی می‌افتد و اگر روی آن را باز گذاشته باشید باید برای استفاده مجدد چه کارهایی را انجام بدهید.

در چه شرایطی روی استخر را بپوشانیم؟

اگر استخر روباز شما در یک محیط ویلایی یا باغ سرسبز قرار دارد که داخل آن درخت‌های زیبا و پر از برگ وجود دارند، بهترین کار پوشاندن سطح آن است. چرا که در طول فصل پاییز، به خوبی می‌دانید که برگ درختان روی زمین می‌افتد و انباشته می‌شود. حالا اگر شما یک استخر بزرگ داشته باشید که دور تا دور آن چنین درختان پر از شاخه و برگ وجود داشته باشند، بدون شک در برگ‌ریزان پاییز برگ‌های زیادی داخل استخر را پر کرده و آن را آلوده و کثیف می‌کند. به خاطر این که برگ‌های درختان، هم پر از آلودگی و حشرات ریز هستند و هم به عنوان یک نوع زباله داخل استخر را به طرز عجیبی پر می‌کنند که تمیز کردنشان بسیار کار سختی است. به خاطر این که شما باید ساعت‌ها وقت برای گرفتن تک تک برگ‌هایی که داخل استخر افتاده اختصاص بدهید. در چنین شرایطی پیشنهاد ما به همه این است که روی استخر را حتما بپوشانند.

باز کردن روی استخر را فراموش نکنید

فراموش نکنید که حتی با وجود پوشاندن استخر باید حتما، هفته‌ای دو بار روی آن را باز بگذارید. در نتیجه، قرار نیست شما روی استخر را چند ماه بپوشانید و زمان فرا رسیدن فصل بهار آن را باز کنید. بلکه باید هر هفته حداقل دو بار روی سطح استخر را باز بگذارید تا با هوای آزاد در تماس باشد. هوای آزاد تاثیرات بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد، یعنی هم می‌تواند بوی بد استخر را بگیرد و هم برخی از آلودگی‌ها را از بین ببرد. چرا که بسیاری از آلودگی‌ها در اثر نبود هوای پاک سریعا در فضای بسته به وجود آمده و کل استخر را آلوده می‌کنند. از طرفی دیگر، اگر هوای آزاد در استخر جریان نداشته باشد، آب راکد سریعا بوی بدی گرفته و باعث اذیت کردنتان خواهد شد. مطمئنیم هیچ کس دوست ندارد پا به استخری بگذارد که بوی گند گرفته است! پس، حتما فراموش نکنید که روی استخر را هفته‌ای 2 بار برای مواردی که در بالا ذکر کردیم باز بگذارید.

در چه شرایطی روی استخر را نپوشانیم؟

اگر استخرتان در محیطی قرار دارد که فضای آن به سبک مینیمالیسم طراحی شده است، یعنی هیچ درختی دور تا دور آن وجود ندارد، می‌تواند روی استخر را باز بگذارید. اما باز هم باید توجه داشته باشید که به مرور زمان باد، برخی گرد و خاک را به درون استخر خواهد آورد. ممکن است عوامل دیگری هم باعث شوند تا داخل استخر به مرور زمان پر از گرد و خاک و یا حتی برگ درختانی شود که از دوردست‌ها توسط باد آمده‌اند. به همین دلیل اگر روی نظافت استخرتان خیلی حساس هستید، می‌توانید حتی در چنین شرایطی که کنار استخرتان هیچ درختی وجود ندارد هم، روی آن را بپوشانید. اما حتما حواستان باشد که طبق توضیحات بالا، هفته‌ای دو بار باید روی استخر باز شده و در معرض مستقیم نور آفتاب و هوا قرار بگیرد تا برخی از آلودگی‌ها با نور خورشید و اکسیژن موجود در هوا از بین بروند. این یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از به وجود آمدن گندزدگی و یا آلودگی‌های احتمالی در آب استخر است.

پس از باز کردن روی استخر چکار کنیم؟

معمولا در فصل بهار هوا گرم‌تر می‌شود و بسته به شهری که در آن سکونت دارید، ممکن است زودتر هوا گرم شده و بتوانید در همان ماه‌های اول فصل بهار از استخرتان استفاده کنید. بنابراین می‌توانید پوشش استخر را برداشته و اقدامات لازم را برای استفاده از استخر انجام بدهید. چرا که می‌دانید دمای استخر و یا شرایط داخلی آن همچنان برای استفاده مناسب نیست و باید هم دمای استخر را بالاتر ببرید و هم آلودگی‌های احتمالی که در آن وجود دارد را هم از بین ببرید. اگر طبق توضیحات بالا عمل کرده باشید، یعنی از یک پوشش مناسب با رعایت روزی دو هفته قرار گرفتن در هوای آزاد، استخر را نگهداری کرده باشید، نباید آلودگی خاصی در آن وجود داشته باشد. اما محض اطمینان حتما موارد زیر را انجام بدهید:

اقدامات تمیز کردن آب را شروع کنید

برای تمیز کرد‌ن آب استخر، در ابتدا باید بدانید که ما با چند نوع آلودگی روبه‌رو هستیم که باید آن‌ها را مرحله به مرحله و گام به گام انجام داده و به اتمام برسانیم تا آب استخر به طور کامل تمیز شده و قابل استفاده شود. مرحله اول آلودگی‌هایی هستند که با چشم دیده می‌شوند و مرحله دوم هم آلودگی‌هایی هستند که ممکن است با چشم دیده نشوند ولی همچنان در آب وجود داشته باشند و باید آن‌ها را هم تمیز کنیم. در ابتدا با دقت روی سطح آب را بررسی کنید، اگر برگ درخت و یا هر چیزی که با چشم مشاهده کردید روی سطح آب وجود داشت را با احتیاط توسط ابزار مخصوص و توری‌هایی که برای این کار ساخته شده‌اند بردارید.
سپس می‌توانید از سیستم فیلتراسیون استخر برای پالایش آب آن، از آلودگی‌های احتمالی استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که هنوز کار پالایش آب به اتمام نرسیده و ما قرار است فقط مرحله‌ی اول را پشت سر بگذاریم. برای فیلتراسیون کردن استخر باید پمپ استخر را بررسی کرده و سپس آن را روشن کنید. با روشن کردن پمپ آب از فیلترهای مخصوصی که در آن وجود دارد گرد و خاک و هر گونه مواد معلقی که در آب استخر وجود دارد جذب شده و اجازه ورود مجددا به چرخه آب را پیدا نمی‌کنند. از آنجایی که پمپ‌ها وظیفه چرخش جریان آب و عبور آن از فیلتر را بر عهده دارند، بسیار مهم است تا پمپ مناسب بر اساس متراژ استخرها تهیه شود. چرا که فرایند فیلتراسیون حداقل باید 4 بار انجام شود تا کل آب استخر از هرگونه مواد اضافه تخلیه شود.

گندزدایی توسط کلر

اگر پس از ماه‌ها قرار است از استخرتان در فصل بهار استفاده کنید، بدون شک برخی جلبک‌ها و باکتری‌های مضر در آب استخر وجود دارند که برای سلامتی‌تان مضر بوده و باید از بین بروند. در چنین شرایطی بهترین راه برای ضدعفونی کردن و پالایش بهداشتی آب، گندزایی آن توسط کلر است. کلر ماده‌ایست بسیار موثر که می‌تواند آب را از هر گونه باکتری، انگل، میکروب و… پاکسازی کند و خیالتان را برای یک آب‌تنی سالم راحت کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که حتما سعی کنید قبل از وارد شدن به استخر دوش گرفته و تمام مواد آلوده در سطح بدن و به خصوص موهایتان را بشویید. چرا که پاکیزه بودن سطح آب به این موضوع بستگی داشته و می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد. برای مثال، در بسیاری از موارد افراد چند نفری وارد استخر شده و ژل یا ماده‌ای که روی سرشان بوده و یا آلودگی‌هایی که در بدنشان همچنان ماندگار است سطح آب را به شدت آلوده می‌کند.
یکی دیگر از موارد بسیار مهم در تمیز بودن آب استخر کنترل کردن میزان قلیایی بودن آب و مقدار PH آن است. برای این کار تجهیزات مختلفی وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توانید میزان قلیایی بودن آب و سطح PH آن را اندازه‌گیری کنید. ممکن است با خودتان بگویید، آیا برای یک آبتنی ساده چنین چیزهایی ضرورت دارد؟ ما هم در پاسخ باید بگوییم اگر به سلامتی‌تان اهمیت قائل هستید، باید حتما این آزمایشات ساده را انجام بدهید که زمان زیادی را هم از شما سلب نخواهد کرد. توجه داشته باشید که در فصل بهار مقدار قلیایی بودن آب باید چیزی ما بین 80 تا 120 PPM باشد و میزان سطح PH آن هم حدود 7.4 تا 7.6 که برای این فصل بسیار ایده‌آل است. حالا بپردازیم به فصل تابستان و نکات مهم آن.

نگهداری در فصل تابستان

فصل تابستان یکی از ایده‌آل‌ترین فصول سال برای آب‌تنی کردن است. به خصوص زمان همه‌گیری بیماری کرونا که اکثر افراد در خانه می‌مانند و هوا بسیار گرم می‌شود، هیچ چیزی به اندازه شیرجه زدن در آب خنک نمی‌تواند حالمان را جا بیاورد و تمام فکرها و دغدغه‌هایمان را از ما دور کند. اما اگر به شما بگویند آب استخری که در آن قرار است بروید پر از آلودگی‌هاییست که ممکن است سلامت پوست و چشمانتان را تهدید کند، آیا باز هم پا در آن استخر خواهید گذاشت؟ بدون شک خیر. پس بهترین کار ممکن این است که هم نکات بالا را رعایت کنید و هم برخی موارد دیگر را هم مدنظر داشته باشید تا خاطرات تابستانتان تبدیل به بهترین فصل سالتان شود.

آب استخر را زود به زود آزمایش کنید

همان‌طور که در بالا گفتیم، سه ماه تابستان جزو فصل پرمشغله استخرهاست. یعنی هر کسی که استخر دارد در این سه ماه از آن بسیار بیشتر از فصول دیگر استفاده می‌کند. برای مثال ممکن است شما به همراه دوستانتان روزهای متوالی را برای آب‌تنی کردن در استخر اختصاص بدهید. در چنین شرایطی استفاده از استخر توسط افراد مختلف بیشتر شده و نیاز است تا بهداشت و ایمن بودن آب استخر هم مدنظر قرار گرفته و بالاتر برود. در غیر این صورت ممکن است متوجه ضررهایی شوید که آب ناسالم استخر به سلامتتان رسانده و ما هم قصد داریم با گفتن این موارد به شما کمک کنیم تا هرگز دچار چنین مشکلاتی نشوید. پس سی کنید حتما هفته‌ای یک بار آب استخر را آزمایش کرده و مطمئن شوید که عاری از هر گونه باکتری، جلبک و یا میکروب است. این کار ممکن است زمانی زیادی را از شما نگیرد، اما در عوض سلامت خودتان و دوستانتان را که قرار است در استخر آب‌تنی کنند را تضمین خواهد کرد.

مسائل بهداشتی را بیشتر از قبل رعایت کنید

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که گندزدای کلر بهترین روش برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های آب است، اما به شرطی که تمام افراد قبل از ورود به استخر بدنشان و موی سرشان را از هرگونه آلودگی پاک کنند. این تنها در صورت دوش گرفتن و شستن سر و بدن با شامپو و صابون شکل می‌گیرد. فرقی ندارد می‌خواهید بدنتان را با صابون بشویید یا شامپوی بدن، فقط باید بدانید که تمام نقاط بدنتان از موی سر گرفته تا بدنتان باید توسط شامپو و یا صابون شسته شوند. ما مطمئن هستیم که شما این نکات را به دقت رعایت خواهید کرد. اما ممکن است برای دوستان و یا آشنایانتان نتوانید به دلیل رودربایستی و یا خجالت چنین نکاتی را گوشزد کنید. اگر چنین است می‌توانید در بخش دوش، روی یک کاغذ بسیار خلاصه‌وار، دوش و شست و شوی کامل موی سر و بدن را قبل از ورود به استخر بنویسد تا همه بخوانند و یادشان نرود. شما باید حتما از اطرافیانتان بخواهید تا قبل از ورود به استخر این کار را انجام بدهند تا آب استخر همیشه تمیز و پاکیزه بماند و هیچ گونه ضرری به سلامتی کسی وارد نکند.

سطح کلر و PH استخر را کنترل کنید

در بالا توضیح دادیم که رعایت مسائل بهداشتی در فصل تابستان، به دلیل استفاده‌های مکرر از آن چقدر مهم است. علاوه بر آن باید موارد دیگری هم در این فصل رعایت شود که آن‌ها را هم در اینجا ذکر خواهیم کرد. یکی از این موارد کنترل کردن سطح کلر است. سطح کلر آب اگر کم باشد، باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها به راحتی فرصتی برای رشد کردن پیدا کرده و سلامت شما را به خطر می‌اندازند. اگر سطح کلر بیشتر از یک میزان خاص باشد، مجددا می‌تواند برای سلامتی‌تان مضر باشد. پس باید در نظر داشته باشید که سطح کلر و یا قلیایی بودن استخر را بین 1 تا 3 PPM نگه دارید. یعنی نه بیشتر و نه کمتر و دقیقا در همین محدوده، بهترین میزان سطح قلیایی و کلر برای آب استخر در فصل تابستان است. میزان PH آب استخر را هم می‌توانید 7.2 تا 7.6 نگه دارید. توجه کنید که اگر میزان سطح PH تا بازه‌ی 7.6 برود، هیچ مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. اما سعی کنید این میزان پایین‌تر از 7.2 و بالاتر از 7.6 نرود.

به نظافت استخر بیشتر از قبل رسیدگی کنید

با این که در بالا گفتیم رعایت کردن نظافت شخصی چقدر می‌تواند روی تمیزی آب استخر تاثیر بگذارد و سطح PH آب هم ثابت بماند، اما علاوه بر آن، باید به نظافت استخر هم رسیدگی ویژه‌ای شود. منظورمان رسیدگی بیشتر نسبت به فصل‌های دیگر است. چرا که ممکن است شما در فصل بهار بسیار کمتر از فصل تابستان از استخر استفاده کنید و در فصول پاییز و زمستان هم به طور کلی از استخر استفاده نکنید. بنابراین، با استفاده بیش از حد در فصل تابستان باید به نظافت استخر هم بیشتر از فصول دیگر رسیدگی کنید.
برای مثال، سعی کنید حتما فضای اطراف استخر را از هر نوع آلودگی تمیز کنید. یعنی به محض مشاهده‌ی کثیفی در اطراف استخر سعی کنید آن را سریعا تمیز کنید. حالا این می‌تواند از فضله‌ی پرندگان گرفته تا آثار آب‌میوه‌ها و نوشیدنی و مواد خوراکی در اطراف آن باشد که باید هر چه سریع تمیز شود و وارد آب استخر نشود. از طرفی دیگر، باید حتما پمپ آب استخر حداقل 12 ساعت در روز کار کند. این موضوع باعث می‌شود تا بحث فیلتراسیون آب استخر به طور مرتب انجام شده و هر گونه آلودگی‌های احتمالی را هم به خودش جذب کرده و اجازه ورود مجدد آن به چرخه آب استخر را ندهد. هر چقدر که پمپ آب بیشتر کار کند به همان اندازه جریان آب در استخر بیشتر شده و حالت راکد ماندن آب کمتر به وجود خواهد آمد. رعایت این موضوع کمک بسزایی در سطح بالای بهداشت و نظافت آب استخر خواهد کرد.

نگهداری در فصل پاییز

در فصل پاییز هوا کم کم سرد شده و دیگر ذوق و شوق برای آب‌تنی کردن هم بسیار کمتر می‌شود. افراد بیشتر ترجیح می‌دهند زیر یک پتوی گرم داخل خانه بمانند تا در یک فضای روباز و داخل آب سرد شنا کنند! به همین دلیل استفاده از استخر هم به حداقل رسیده و شرایط نگهداری کردن از آن هم بسیار راحت‌تر می‌شود. اگر در فصل تابستان حساسیت‌ روی تمیز نگه داشتن آب استخر و کنترل کردن سطح PH و همچنین قلیایی بودن آب بسیار مهم بود، در این فصل اهمیت آن کمتر شده و دیگر نیازی نیست به طور مرتب و زود به زود آن را تست کنید. چرا که شما اصولا داخل آب نمی‌روید تا نگران سلامتی‌تان باشد. به همین دلیل می‌توانید این کار را نسبت به قبل کمتر انجام بدهید و یا به طور کلی تا فصل تابستان آن را انجام ندهید. البته هر کدام از این دو تصمیم، کاملا به انتخاب خودتان بستگی دارد. چرا که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند هر از چندگاهی این کار را انجام داده و سطح کیفی آب را بسنجند و برخی دیگر هم این کار را بسیار دیر به دیر انجام می‌دهند.

مراقب برگ‌ریزان پاییزی باشید!

تنها مورد مهمی که در فصل پاییز باید به آن توجه ویژه بکنید، برگ‌های پاییزیست که می‌توان تبدیل به یک کابوس جدی برای تمام کسانی که استخر دارند بشود. افراد زیادی حتی دوست ندارند یک برگ پاییزی در استخرشان ببیند که به حالت شناور، نمای زیبای آن را به هم زده است. اگر در اطراف استخرتان هیچ درختی وجود ندارد، می‌توانید در این زمینه کمی حساسیتتان را پایین بیاورید ولی اگر اطراف استخرتان پر از درخت است، باید حتما فکری به حال کنترل کردن برگ‌ریزان فصل پاییز بکنید. برای مثال، خیلی از افراد فقط به جمع‌آوری روزانه برگ درختان اکتفا کرده و از طرفی هر از چند گاهی پمپ استخر را روشن می‌کنند و داخل آن مواد شیمیایی برای تصفیه آب می‌ریزند. برخی دیگر هم، روی استخر را کشیده و تا فصل تابستان فقط هفته‌ای 2 بار محافظ استخر را باز می‌کنند تا در معرض نور خورشید و باد قرار بگیرد.

نگهداری در فصل زمستان

فصل زمستان در اکثر نقاط کشورمان بسیار سرد بوده و استفاده کردن از استخر را برایمان کاملا غیرممکن می‌کند. البته شاید برخی از افراد استخر‌های سربسته داشته باشند و بتوانند از آن‌ها استفاده کنند، ولی منظور ما استخرهای روباز است که به هیچ عنوان نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. چرا که هیچ راهی برای گرم کردن بیش از حد حجم عظیمی از آب استخر وجود نداشته و در دمای پایین آبتنی کردن هم غیر ممکن است. در چنین شرایطی افراد از دو روش مختلف استفاده می‌کنند:
1. آب استخر را تخلیه کرده و تا فصل بهار صبر می‌کنند
2. روی آن را می‌پوشانند و به نگهداری‌اش ادامه می‌دهند

تخلیه آب در زمستان بهترین فرصت برای تمیزکاری

افرادی که روش اول را در فصل زمستان انتخاب می‌کنند، به طور کلی آب استخر را تخلیه کرده و ترجیح می‌دهند تا فضای استخر کاملا خالی باشد. چرا که ممکن است بعضی از افراد استخر ویلایی‌شان در یک منطقه کوهستانی و بسیار سردسیر باشد که سطح آب استخر در سه ماه زمستان یخ زده و دردسرهای زیادی را برایشان ایجاد کند. به همین دلیل منطقی نیست آب استخر کاملا روباز به حال خود رها شود! در چنین شرایطی بهترین فرصت است تا آب استخر را تخلیه کرده و دیواره‌های آن را به خوبی با مواد شوینده بشویید. شما همچنین می‌توانید فیلترها را تعویض کرده و آن‌ها را هم تمیز کنید. رسیدگی به پمپ و سرویس آن، یکی دیگر از بهترین کارهاییست که می‌توانید برای استخرتان انجام بدهید. چرا که فیلترها و پمپ در حال کار کردن نبوده و این بهترین فرصت برای سرویس و نظافت آنهاست.

روش‌های نگهداری در فصل زمستان

گاهی اوقات هم ممکن است شما در نقطه‌ای زندگی کنید که حتی در فصل زمستان هم هوا بسیار سرد نباشد، و یا بنا به دلایلی مایل باشید آب استخر را تخلیه نکرده و همچنان از آن نگهداری کنید. اگر چنین قصدی دارید، نگران نباشد چرا که هیچ مشکلی برایتان پیش نیامده و ما هم به طور خلاصه روش‌های نگهداری از آب استخر در فصل زمستان را به شما خواهیم گفت. در وهله اول باید حتما روی آن را توسط محافظش بپوشانید و طبق توضیحات بالا بعضا به آن رسیدگی کنید. حتما حواستان باشد اگر می‌خواهید از آب استخر در فصل زمستان نگهداری کنید باید در روزهای آفتابی روی استخر را باز کرده و آب را مورد آزمایش قرار بدهید. این کار را می‌توانید چند هفته یک بار انجام بدهید. توجه کنید که میزان قلیایی آب بین 80 تا 120 PPM، مقدار کلر 2 تا 3 PPM و سطح PH آب هم 7.2 الی 7.8 باشد.

سخن پایانی

مجموعه آبرسانی زلال در این مقاله شما را با اهمیت نگهداری استخر به صورت اصولی اشنا کردیم. امروزه در صفحات وب، سایت‌های اینترنتی بسیاری وجود دارند که هر کدام می‌توانند در کمترین زمان ممکن خدمات قابل توجهی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهند. به این نکته توجه داشته باشید که نگهداری تاسیسات استخر خانگی، عمومی و مجموعه‌های ورزشی در تهران را می‌توانید به یک گروه ماهر بسپارید که با بازدید اصولی و برنامه ریزی شده خود، شما را از هرگونه هزینه بالای تعمیرات و مشکلات بهداشتی دور نگه دارند. به همین سبب، سعی کنید همیشه به سابقه یک مجموعه و کیفیت مواد مورد استفاده توجه بیشتری داشته باشید؛ زیرا قیمت تضمین کننده کیفیت در طولانی مدت به هیچ عنوان نیست. مجموعه ما یعنی آبرسانی زلال تمامی خدمات مربوط به سرویس و نگهداری استخر را با کمترین قیمت و تضمین کیفیت انجام میدهد.

نگهداری استخر

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا